Idag är inte som alla andra dagar, utan idag ska vi ha examinerande seminarium.
Utan för mig är detta det första (tror jag). Så jag är lite smått nervös hur detta kommer att gå till.
Igår kväll satt jag och pratade med Petra om just detta, hur kommer lektionen gå till. tänk om man inte får någon syl i vädret utan bara sitter där som en "post it lapp". och tänk om man väl får en syl i vädret och någon annan har redan svarat precis så man själv hade tänkt att svara.
Jag vet av egen erfarenhet att jag inte är så duktig på att diskutera utan brukar mer ta in det andra säger och fatta min åsikt efter det, visst brukar jag ha min egna åsikt, men som de flesta har man märkt att de har gjort en grundlig eftersökning och har med sitat och uppskrivna sidor på sånt de tycker är intressant.
Jag tänkte göra så denna gången, men det gick inget vidare, för då hade jag fått tagit med mig nästan hela pdf filen. he he he...
Jag har läst en hel del, men så kom jag och Petra på en sak igår
Vad hände med det gammla lärosättet, från vanlig whiteboard tavla och eleverna anteknade.
Jag måste ändå säga att jag grubla över hur viktigt är det inte att vi måste kunna skriva med penna på ett vanligt papper. För som vi vet nu så börjar ju jordens resurser ge "upp" och vi måste ju ta hand om våran miljö, Sen tror jag även att det är nyttigt för oss att kunna ha fler allternativ hur vi vill ha saker ner skrivna, Vissa av oss tycker ju att det är bättre att antekna i ett block, där vi sen kanske renskriver i datorn när vi kommer hem och sitter där i lugn och ro.
Jag vet att när jag gjorde min uppgift igår, om att skriva om tre olika utbildnings sätt fick jag till svar från min lärare att tänka på mer utförligt hur man kan använda det inom samhällskunskap.
Och precis när jag skulle sätta mig ner för att förklara så märkte jag att fler och fler från klassen kom med samma idér som jag hade haft, och visst kanske inte helt lika men väldigt nära, så kände jag att att jag behövde fundera över hur jag skulle skriva.
Jag menar om man läser mina förslag så märker man att man kan använda de till alla olika ämnen även samhällskunskap, bara det att jag inte var duktig nog att ge ut ett exempel.
En annan sak som jag kom på som jag skulle vilja ha hjäl med är:
1. Vad har ni för minnen av era lektioner som ni var på som ung?
2. Hur gjorde ni/ gör ni för att studera till prov/tenta?
Det skulle vara kul och se, även få tips och idér :)
Oj shit vad text det blev, men jag fick lite ur mitt system så slipper jag tänka på det.
Ha en toppen dag och lycka till på lektionen sen!
//Ida
1. Vad har ni för minnen av era lektioner som ni var på som ung?
SvaraRaderaJadu jag minns en muslimsk praktikant som vi hade i religion, hon skulle utbilda min klass om islam, eftersom jag gick i grums och idustri så var väl inte direkt klasskamraterna särskilt toleranta, jag tyckte verkligen synd om praktikanten, men jag lärde mig mycket om islam som jag inte visste.
2. Hur gjorde ni/ gör ni för att studera till prov/tenta?
Jag minns väldigt mycket av det jag hör och läser, det sitter lixom bara där. Men ja jag tror att det jag gör är att reflektera mycket, tänk igenom uppgiften och tänk lite på alla olika sätt man kan vinkla svaret, välj ett och kör på.
Svara bara på ena frågan:P
SvaraRadera2. De beror helt på vad de är man ska lära sig. Men jag tycker de fungerar bäst med att läsa och att anteckna samtidigt man läser.Men samtidigt tycker jag de är bra att diskutera med andra för att få olika perspektiv. Kör efter de som passar dig bäst!:)